تعریف استارت آپ

 

استارت آپ یا استارتاپ (هردو نوع نوشتار رایج است) به کسب و کار های نوپایی گفته می شود که دارای این ویژگی‌ها باشد؛ پتانسیل و قابلیت رشد بالا، شکل گیری حول محور یک ایده مبترکانه و قابلیت تجاری سازی. عمده استارت آپ ها در حوزه های مرتبط با فناوری فعالیت دارند اما فقط محدود به فناوری نبوده و گستره پهناوری از حوزه‌های دیگر را شامل می شوند.
استارت آپ از جرقه یک ایده خلاق و نوآورانه شکل می گیرد که پس از تحقیق، امکان سنجی و بررسی همه جوانب با تکمیل و پخته شدن به عنوان یک کسب و کار نوپا شروع به کار می کند.

استارت آپ معمولا بر توان علمی و فنی موسسان آن وابسته است زیرا در ابتدای کار که در ابعادی کوچک شروع به کار میکنند سرمایه چندانی وجود ندارد و تیم موسس آن استارت آپ تمام کارهای لازم برای به نتیجه رسیدن طرح و ایده و برنامه تجاری انجام می دهند.

یکی از ویژگی های استارت اپ این است که معمولا با افزایش فروش و تعداد مشتریان، نیاز چندانی به افزایش پرسنل نیست و معمولا با همان تعداد کارکنان قبلی می توان نیاز مشتریان جدید را تامین کرد که همین مساله یکی از دلایل افزایش درآمد یک استارت آپ نسبت به یک کسب و کار است.

معمولا استارت آپ هایی که به موفقیت می رسند  و رشد می کنند، پس از زمانی دیگر استارت آپ نیستند و به حدی از بلوغ و رشد رسیدند که به عنوان یک بیزینس یا شرکت رشد یافته و جا افتاده شناخته می شوند.
موارد زیر چند نمونه از استارت آپ های موفق ایرانی هستند:
 دیجی کالا--- اسنپ ---- آیس پک---- دیوار